Wejść : 19364932
Unikalnych : 16122993

Obecnie : 85
Zalogowanych : 0

Ankieta

Jakie inwestycje w gminie uważasz za najważniejsze?



Edukacja

Przyjaciele Ziemi z Nowego Kościoła

14lis2006
Przyjaciele Ziemi z Nowego Kościoła

7 listopada 2007 roku w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie odbyło się podsumowanie ogólnopolskiego konkursu V edycji „Program ekozespołów w mojej szkole i przedszkolu 2007”. W roku szkolnym 2006-2007 ekozespoły promujące ekologiczny styl życia „Razem chronimy Ziemię” działały w 430 szkołach, przedszkolach, gimnazjach, szkołach średnich i innych placówkach wychowawczych. Szkoła Podstawowa w Nowym Kościele znalazła się wśród 25 nagrodzonych placówek. Za znaczące działania ekozespołów w kategorii szkoła podstawowa otrzymaliśmy III nagrodę, a szkoła wzbogaciła się o aparat cyfrowy i książki z serii „Spotkania z przyrodą”. Także III nagrodę otrzymały nauczycielki tej szkoły: Renata Gorczyca i Ewa Marek - instruktorki ekozespołów za zaangażowanie uczniów w podejmowaniu działań na rzecz ochrony środowiska.
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Nowym Kościele w ubiegłym roku szkolnym realizowali program ekozespołów prowadzony przez Fundację GAP Polska.
GAP International (Global Action Plan for the Earth) jest międzynarodową siecią organizacji powstałą w 1989 roku w celu umocnienia ludzi w prowadzeniu zrównoważonego ekologicznego stylu życia. Obecnie do sieci GAP należy 19 krajów prowadzących narodowe programy ekologiczne adresowane do gospodarstw domowych, szkół i firm.
Program GAP wspierał uczniów w zmianie codziennych zachowań na coraz bardziej zrównoważone, zarówno w domu i w szkole. Zmiany dotyczyły postępowania z odpadami, zmniejszenia marnotrawstwa wody i energii, podróżowania w sposób przyjazny dla środowiska i dokonywania ekologicznych zakupów. Działania domowe były monitorowane i efektem końcowym było wymierne zmniejszenie ilości odpadów dostarczanych na wysypisko oraz zmniejszenie zużycia wody i energii.
Ekozespoły działające w SP w Nowym Kościele inicjowały segregację odpadów w szkole i w domach, zbiórkę surowców wtórnych, prowadziły kampanie promujące oszczędzanie wody i energii, ekologiczne podróżowanie, demonstrowały postawy świadomego konsumenta. W wielu przypadkach działania dzieci wpłynęły na zmiany postaw i nawyków swoich rodziców, rodziny, sąsiadów, znajomych oraz większe zrozumienie zależności między stylem życia mieszkańców a stanem lokalnego środowiska.